Tankevækkende tekster om rodløshed

Skilsmisse, ensomhed, uddannelse og fremtidstanker. Elever fra fire 8. klasser på Løkken Skole og Højene Skole har i løbet af efteråret skrevet essays under overskriften ”rodløs”, og dét førte til mange tankevækkende tekster, hvoraf nogle blev præsenteret forleden på Hjørring Bibliotek. Forløbet om essays er et skoletilbud fra biblioteket.

Af Lene Høg

Stine og Isabella fra Løkken Skole havde skrevet essays under overskriften "rodløs".

Undervejs i forløbet har eleverne fået undervisning af forfatter Ditte Wiese og besøgt ungerådgivningen Headspace i Hjørring. Selve skriveprocessen er både foregået på biblioteket og hjemme på skolen.

Isabella og Stine går på Løkken Skole, og de var enige om, at forløbet havde været spændende, men også lidt svært:

- Det var egentlig nemt nok at finde et emne at skrive om, men det tog lidt tid at få ordene ned på papiret. Vi arbejdede med det hen over flere dage. Det var sjovt at møde en rigtig forfatter som Ditte Wiese, som vi ikke kendte på forhånd. 

Elevernes dansklærer, Gitte, har også været glad for essayforløbet. Hun hæfter sig især ved, at eleverne tager imod på en anden måde, når de er ude af huset for at lære noget:

- Det giver noget særligt at komme ud og få undervisning af nogle andre voksne og fagpersoner. Essay-genren har tidligere været meget brugt i undervisningen, men er måske ved at glide lidt ud. Så det har været fint at få fokus på. 

Headspace en del af projektet

I starten af essay-forløbet var eleverne på besøg hos ungerådgivningen Headspace i Hjørring. Her hørte de om de tilbud, som Headspace har til unge, bl.a. samtalecafé og rådgivning.  Stine og Nina fra Headspace Hjørring var glade for at være en del af elevernes essay-forløb. De fortæller:

- For os er det en god mulighed for både at fortælle om Headspace og for at lære af de unges fortællinger og erfaringer. Det bekræfter os i, at de emner, vi arbejder med, giver mening. 

Det er tredje gang, at Hjørring Bibliotekerne udbyder et forløb om essay-skrivning i deres skolekatalog. Formålet er både at styrke elevernes kendskab til essaygenren og at give dem en anledning til at reflektere over emner, der handler om deres egen hverdag. Sidste år var overskriften ”pres”, og teksterne handlede bl.a. om præstationspres. Hjørring Bibliotekernes skoletilbud fremgår af portalen skoletjenesten.dk og af bibliotekets skolefolder.

Stine og Nina fra Headspace Hjørring medvirkede i essay-forløbet.